Ken je dat? Dat je als leerkracht lekker bezig bent in de groep en er een leerling iets vraagt. In de waan van het moment geef je maar even snel antwoord, zodat de leerling verder kan. Jij blij, want je kan verder. Kind blij, want het heeft snel zijn antwoord en kan ook verder. Maar is dit de bedoeling? Wat heeft het kind nu eigenlijk geleerd? Vaak zit het hem in het gemak voor de leerkracht om snel door te kunnen en het gemakzuchtige van de leerling om even snel aan een antwoord te komen.
Moeten de kinderen niet wat meer wrijving ervaren? Meer denkkracht inzetten en doorzetten? Ik heb laatst in de klas een jongen die even niet wist hoe hij een auto moest tekenen. Hij komt naar me toe en vraagt hoe je een auto moet tekenen. Ik vertel hem dat hij een auto moet inbeelden en dan dat om te zetten in een tekening. Hij gaat weg en gaat op zijn manier aan de slag. Na een paar minuten staat hij er weer met de mededeling dat het hem niet lukt. Ik loop naar het krijtbord (ja, wij hebben die nog in de klas staan 😉 en teken even heel snel een auto. Hij keek ernaar en ik veegde hem uit. Hij was het er niet mee eens dat ik hem uitveegde, want nu kon hij niet natekenen. Ik vertelde hem dat hij moest doorzetten en een manier moest uitvogelen.
Ik zag de frustratie bij hem groeien en een aantal papieren verdwenen de prullenbak in. ‘Het lukt me niet!’ kwam hij gefrustreerd naar me toe. Ik vertelde hem dat opgeven nu niet meer kan, hij was al best ver in zijn proces. Hij ging boos weg en overlegde met wat leerlingen. Die wezen hem erop dat er vanuit het lokaal buiten auto’s te zien waren. Ik zie hem opstaan en naar buiten gaan kijken. Er was een moment van ‘het kwartje valt’. Hij hield zijn papier tegen het raam, keek langs het papier en tekende zo een geparkeerde auto na. Hij kwam zo trots als een pauw naar me toe. ‘Kijk meester, gelukt!’
Mijn hart maakte een sprongetje. Wat een mooi leermoment. Deze jongen toonde veerkracht en heeft een heel mooi leerproces doorgemaakt.
In het boek ‘Gun de kinderen wat ellende!’ beschrijf ik mijn kijk op weerbaarheid en veerkracht. Een praktisch geschreven pocketboek met oefeningen om leerkrachten te helpen de kinderen als persoon en als groep te laten groeien.
Gun de kinderen wat ellende!